زبانشناسی اجتماعی
فاطمه عظیمیفرد
چکیده
تغییرات اجتماعی و فرهنگی موجب تغییر رویکرد مردم به نامگذاری فرزندان میشود و تأثیر رسانهها بر افکار عمومی آشکار است. در ایران نیز بسیاری از مجموعههای تلویزیونی بر روند نامگذاری فرزندان تأثیرگذاردهاند؛ به اذعان مسئولان ثبت احوال، مجموعههایی چون ستایش، مختارنامه، شهریار، و نرگس بر نامگذاری فرزندان اثر داشتهاند. در این ...
بیشتر
تغییرات اجتماعی و فرهنگی موجب تغییر رویکرد مردم به نامگذاری فرزندان میشود و تأثیر رسانهها بر افکار عمومی آشکار است. در ایران نیز بسیاری از مجموعههای تلویزیونی بر روند نامگذاری فرزندان تأثیرگذاردهاند؛ به اذعان مسئولان ثبت احوال، مجموعههایی چون ستایش، مختارنامه، شهریار، و نرگس بر نامگذاری فرزندان اثر داشتهاند. در این مقاله تلاش شده است با رویکرد توصیفی-تحلیلی نامهای اشخاص در مجموعههای تلویزیونی شاخص رسانۀ ملّی در دو دهۀ 80 و 90 شمسی به دو سبک طنز و اجتماعی بررسی شود. به این منظور، چهل مجموعه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. نامها در این مقاله به پنج دستۀ ملّی، مذهبی، عربی خنثی، قومی و فراملّی تقسیم شدند. تحلیل دادهها نشان داد میزان کاربرد اسامی مذهبی و عربی خنثی در مجموعههای اجتماعی بیش از مجموعههای طنز است. در عین حال، گرایش به انتخاب اسامی ملّی در هر دو سبک در حال افزایش است. همچنین رویکرد متفاوتی بین انتخاب اسامی زنان و مردان مشاهده میشود.